Hotelové prádlo vyžaduje pozornost

Peníze vynakládané na nákup hotelového prádla a jeho údržbu představují v rozpočtech ubytovacích zařízení nezanedbatelnou položku. Proto hotely potřebují, aby prádlo dlouho vydrželo – a nebylo za něj nutné utrácet ještě víc peněz jen proto, že je po pár vypráních „na odpis“. 

KVALITA MÁ SVOU CENU

Vše začíná při výběru prádla pro hotel. To, jak dlouho prádlo vydrží, ovlivňuje nejen způsob praní a správné dávkování pracích detergentů, ale především kvalita samotného prádla. Ta ale ne vždy hraje při nákupu prádla rozhodující roli. Někdy vítězí nízká cena – ta se však může brzy značně prodražit. „V prvé řadě je třeba říci, že prádlo povětšinou nenakupují hoteliéři. Pokud se při obchodním případu dostaneme k jednání s majitelem hotelu, býváme obvykle úspěšní, protože jsou to většinou lidé, kteří dokážou vidět úspory globálně, tedy ne jen při samotném nákupu prádla, ale i v jeho životnosti a především při jeho údržbě,“ říká Jindřich Hovorka, obchodní ředitel společnosti Neumanna, která dodává ložní, froté a stolní prádlo do průmyslových prádelen, hotelů, nemocnic a velkoobchodů v České republice. „Pokud nakupuje prádlo osoba pověřená hoteliérem, přistupuje k nákupu ve většině případů z hlediska okamžité úspory, za kterou je ohodnocena,“ dodává. Většinou ale v hotelech nehledají úplně nejnižší cenu za každou cenu. „Naše zkušenost je, že většinou hledají osvědčenou kvalitu, tedy kvalitu, se kterou mají zkušenosti, za dobrou cenu. Převážně neplatí, že hledají pouze cenu. To je případ relativně výjimečný, ale projevuje se tam, kde buď musí nakupující firma využívat zákona o veřejných zakázkách nebo majitel rozhodne, že se nakupuje na veřejných tržištích a jediné kritérium je cena,“ říká Jaroslav Kocián ze společnosti Galtop, která zajišťuje komplexní dodávky prádla pro lázeňská zařízení, hotely a ubytovací zařízení, restaurace, nemocnice a zdravotnická zařízení. „Při tom kvalitativní požadavky jsou velmi obecné (např. pouze barva a gramáž). Problém je, že kvalitu u textilu nelze popsat jednoduše,“ podotýká.

PARAMETRY ÚSPĚCHU

Přestože kvalitu nelze u textilu jednoduše popsat, je to právě ona, kdo zásadně ovlivňuje životnost prádla. „Rozdíly mohou být a jsou velmi zásadní,“ říká obchodní ředitel firmy Neumanna Jindřich Hovorka. Vše závisí na kvalitě vlákna a konstrukci materiálu. „Převedeno do fyzikální roviny, záleží na pevnosti a jejím úbytku v čase, jak v osnově tak v útku. Pevnostní hranicí, při které materiály při mechanickém namáhání praskají, je cca 200N. Pokud tedy například hoteliér koupí povlečení, které má pevnosti v osnově a útku 500/280N, je zřejmé, že pevnost v útku tuto hraniční pevnost příliš nepřesahuje. Pokud navíc příze, ze které je materiál vyroben, není česaná, tedy nejsou z ní vyčesaná krátká vlákna, dojde k tomu, že se krátká vlákna při pár prvních praních uvolní z příze, čímž se výrazně sníží její pevnost. Takovýto materiál se pod hranici 200N dostane velmi rychle,“ vysvětluje Jindřich Hovorka. „Někdy i po 30 praních se v něm začínají dělat malé dírky, jak začínají praskat jednotlivé příze, a navíc se rychle mění i vzhled materiálu, kde vzniká tzv. „broskvový efekt“, tedy nežádoucí chlupatý povrch tkaniny,“ podotýká. „Oproti tomu mohu uvést například naše saténové materiály s příměsí polyesteru mají pevnosti v útku cca 430N a testovaný úbytek pevnosti cca 7 % po 300 praních v hotelové prádelně (testováno v TZÚ Brno). Z tohoto je zřejmé, že životnost může být i více než desetinásobná, při cenovém rozdílu při nákupu zhruba dvacetiprocentním,“ dodává.

POZOR NA PROVOZNÍ NÁKLADY

Při výběru hotelového prádla je proto nutné uvažovat skutečně ekonomicky, ne jen prvoplánově hledat nejnižší cenu. „To znamená zaměřit se nejen na cenu prádla a jeho životnost, ale i na cenu jeho údržby. Cena údržby je velmi důležitá položka, kde je možné ušetřit mnohem více peněz, než při nákupu prádla,“ upozorňuje Jindřich Hovorka. „Například když vezmeme dva materiály stejné pevnosti, tedy životnosti, jeden gramáže 130 g/m2, druhý 150 g/m2, bude úspora na jednom praní ložní soupravy (povlak na přikrývku a polštář) cca 3 Kč. Při 130 pracích cyklech je tedy úspora cca 390 Kč, což je přibližně cena nákupu kvalitní ložní soupravy. Úspora na údržbě je tedy několikanásobně větší, než úspora při samotném nákupu,“ objasňuje Hovorka. Parametry prádla hoteliér posoudí jen obtížně, i tady se ale lze opřít o několik vodítek. „Co se týká parametrů prádla, bude je hoteliér samotný těžko sledovat a kontrolovat. Obecně lze říct, že by prádlo mělo být ekonomické, tedy dostatečně pevné, s co nejmenším úbytkem pevnosti a dobrým zachováním vzhledu,“ uvádí Jindřich Hovorka. „V oboru hotelového prádla existuje oborová technická specifi kace, neboli norma, OS 80-06 Prádlo pro hotely a restaurace, která specifi kuje technické požadavky na hotelové prádlo. Ten kdo prodává hotelové prádlo a jeho výrobky tuto normu splňují, se s certifi kátem jistě rád pochlubí. Podobná norma ČSN EN 14697 se zabývá froté prádlem,“ dodává. „Domnívám se, že při výběru prádla by se měl hoteliér zaměřit na osobní nebo sdílenou zkušenost. Tedy na doporučení lidí, kterým věří. Každopádně nápadně nízká cena by měla být varováním, že není něco nemusí být v pořádku,“ říká Jaroslav Kocián ze společnosti Galtop.